Mi is az a pilates?

Pilates, az örök modernizmus

Mindenki hallotta, már többen próbálták, de ha megkérdezik, mi is a pilates; és hova jár az ember hetente kétszer; képtelen elmondani. Miért? Mert, mint minden sportot, akkor értesz meg igazán, ha kipróbálod. A gyakorlatnál nincs jobb tanítómester. De mivel én egy három diplomás klasszikus pilates edző vagyok, megpróbálom összefoglalni a lényegét a dolognak.

Joseph Pilates közel 100 éve kifejlesztett egy mozgásrendszert, amit tökéletes megoldást nyújtott, -- kezdetben a sérült katonánknak, később a profi táncosoknak --, a sérült izmaik rehabilitációjában, illetve a még tökéletes izmok megőrzésében.

Mitől is tökéletes a módszer?

Pilates -- a mélyrétegű törzsizmok erősítésére-nyújtására koncentráló a gerincoszlopot elölről megtámasztó hasizmok és alulról megtámasztó far és medencealap izmok fejlesztésére -- egy egész testet átmozgató mozgásrendszert fejlesztett ki.

Miért is fontos, hogy erősek és ruganyosak legyenek a törzs mélyizmai és használjuk a törzs elülső támaszait is?

Mert csak ezek képesek minden oldalról megtámasztani a gerincoszlopod, íly módon tehermentesítve azt. Ennek köszönhetően elmúlik a hát- és vállfájásod, jobbá válik testtartásod és izmaid újból szimmetrikusan kezdenek működni. Idővel elmúlik a gerincfájdalmad (persze nem az első alkalom után) és visszakapod a régi önmagadat. Ez jó hatással van a lelkedre is. Egyenesebben ülsz, magabiztosabban lépsz be a boltba és látszani fog rajtad az önbizalom.

A Pilates gyakorlatok segítségével a beidegződött rossz mozgásminták, melyek végső soron az izomrendszer egyensúlyának megbomlásához, hosszútávon tartáshibákhoz és mozgásszervi panaszokhoz vezetnek, megszűnnek! Egy Pilates óra soha nem unalmas és mindenki számára elvégezhető! Miért? Mert egy-egy gyakorlatból soha nem végzel 10-nél több ismétlést! Van, ahol már 3 ismétlés is próbatétel lesz, ha betartod az összes, testtartásra vonatkozó utasítást. Ez nem a mennyiség, hanem a minőség tornája! Akkor, hogy tudja ezt megcsinálni egy "semmi" izommal rendelkező ember? Erre is kitalálta Joseph a megoldást. A gyakorlatokat sajátos "építőkockákból" állítjuk össze, melyekből lépésről-lépésre mindenki megtanulhatja a végpozícióját a gyakorlatnak. Ezáltal örömet fog jelenteni a mozgás, lehetőséget a tested változtatására és a hetek múltával hiányérzeted lesz, ha nem tudsz órára jönni.

És mi lesz az eredménye a gyakorlatoknak?

Szálkás, gyönyörű, hosszú izmok; karcsú és ruganyos test; erős, egyenes hát; hajlékony gerincoszlop; erős, lapos has; feszes fenék. Ami az izmokat illeti. De a lényeg, hogy önbizalommal és erővel feltöltődve mész el az órákról. Tudod, hogy képes vagy végrehajtani egy nem könnyű gyakorlatsort, feszesek az izmaid és mindent megtettél a tested egészségéért.